Rozszerzanie diety – Grudki i kawałki

grudki-nr-2

Podczas rozszerzania diety najczęstszym problemem zgłaszanym przez Rodziców, jest właśnie wprowadzanie grudek, kawałków do diety dziecka.
Problemami po stronie dziecka może być jeszcze brak umiejętności motorycznych m.in. stabilnej postawy ciała, nadwrażliwość oralna, niechęć dotykania jedzenia rączkami, brak gotowości do innej faktury pokarmu niż papka, nieprawidłowe pozycjonowanie.
W przypadku braku poprawy u dziecka w zakresie akceptacji grudkowej pokarmów warto zawsze skonsultować się z neuro/logopedą.
Po wnikliwym wywiadzie, obserwacji sytuacji pokarmowej maluszka, zbadaniu neurologopedycznym zawsze dobrane zostaną odpowiednie zalecenia.

Propozycje na początek:

  1. Dowrażliwienie całego ciała poprzez masaże, fakturowanie rozpoczynając od nogi-stopy, rąk- dłoni, głowy, twarzy na końcu wewnątrz jamy ustnej.
    Wykorzystujemy do całego ciała: pędzle, szczotki, gąbki, futerka, masażery tak aby maluch miał jak najwięcej możliwości poznawania poprzez dotyk różnych faktur.

  2. Do zabaw rączkami- ugotowane miękkie warzywa np. ziemniaki, brokuły, bataty, marchewka, dynia tak aby małe rączki mogły poczuć, dotknąć a buzia pod kontrolą rodzica spróbować, jeśli dziecko samo sobie włoży ubrudzone rączki do buzi.
    JAK RĘKA NIE DOTKNIE, TO BUZIA NIE ZJE Bez presji dziecko poznaje i wcale nie jest tu naszym głównym celem, aby zjadło, tylko zaakceptowało dotykowo różne produkty.

  3. Do stymulacji jamy ustnej możemy używać różne szczoteczki, palec rodzica zawinięty w gazę i wykonujący np. stymulacje oralne według zaleceń specjalisty. Pomocne mogą być szpatułki ORAL SWAB.

  4. Rozpoczynamy bezpieczny ,,trening gryzienia’’ na bokach: np. suszone owoce, ewentualnie wykorzystujemy siatkę lub gazik z zawiniętym w środku kawałkiem np. twardego jabłka., polecane są także ROLLSY, MIOGRYZIE.
    Pokarmy do gryzienia podajemy na bokach żuchwy- miejsce przyszłych zębów trzonowych i trzymamy tak długo, aż dziecko wszystko rozgryzie. Obserwujemy prace języka- czy porusza się w kierunku bodźca? Czy jednakowo porusza się zarówno w lewą jak i prawą stronę?

  5. GRUDKI W POKARMIE- OD CZEGO ZACZĄĆ?
    W zakresie karmienia łyżeczką i przyzwyczajania śluzówki jamy ustnej do grudek, proponuję rozpocząć trening 2na1 tzn.: 2 łyżeczki gładkie 1 łyżeczka z AMARANTUSEM EKSPANDOWANYM- tak robimy przez 2 dni, obserwując czy dziecko przyzwyczaja się do zmienionej konsystencji, jeśli nadal ma problem, przerywamy na tydzień wracając do konsystencji gładkiej i ponownie wykonujemy trening.
    Kolejno używamy JAGŁY EKSPANDOWANE, ZIARNO PROSA i na końcu GRYKA DO CHRUPANIA. Podane grudkowe propozycje podajemy zawsze na początku w konsystencji papkowatej, żeby ziarna rozmiękły i obserwujemy jak sobie dziecko radzi.

  6. Szanujmy zachowanie dziecka, gdy odmawia jedzenia. Początkowo postarajmy się uspokoić maluszka, następnie wracamy do karmienia.

  7. Staramy się nie zabawiać zabawkami czy innymi przedmiotami/ telewizją, tabletami. Skupiamy dziecko na sobie i na karmieniu. Odwracanie uwagi dziecka od jedzenia poprzez zabawianie, spowoduje brak zainteresowania jedzeniem i będzie utrudniało jego koncentrację na: smaku, zapachu, fakturze, uczuciu sytości czy głodu i kształtuje nieprawidłowe nawyki.

  8. Uczymy się rozpoznawać sygnalizowanie głodu przez dziecko.