Szanowni Państwo.
Najprostsza odpowiedź jest taka:
KIEDY POCZUJECIE NIEPOKÓJ W ROZWOJU WASZEGO DZIECKA NA
KAŻDYM ETAPIE JEGO ROZWOJU!!!
Co może wzbudzić Wasze zaniepokojenie? Tzw. RED FLAGS/ czerwone flagi/:
- problemy z nakarmieniem swojego dziecka- dotyczy to zarówno karmienia piersią, butelką,
rozszerzania diety czyli karmienia łyżeczką, wprowadzania grudek, większych kawałków, nauki picia z
kubka otwartego, - usłyszeliście od lekarza, położnej, doradcy, rehabilitanta, że dziecko może mieć skrócone wędzidełko
języka i być może będzie potrzebować zabiegu frenotomii /podcięcia wędzidełka/, - u niemowlaka nie widzicie uśmiechu społecznego, wodzenia wzrokiem za zabawką, reakcji na
dźwięki, na Waszą twarz, gaworzenia. - Wasze 12 miesięczne dziecko nie rozumie Waszych poleceń typu: ZRÓB KOSI-KOSI, PA-PA, POKAŻ…,
nie wypowiada przynajmniej 3 wyrazów/ zwrotów dźwiękonaśladowczych adekwatnych do osoby,
obiektu, słabo wchodzi w reakcje naśladowcze, - nie obserwujecie palca wskazującego / 9 m.ż/, braku zainteresowania otoczeniem, osobami,
- śpi z otwartą buzią, ślini się, ma problemy z gryzieniem kawałków, oddycha głównie ustami, powyżej
12 m. ż nie chce się rozstać ze smoczkiem uspokajaczem, - powyżej 15 m.ż nadal wszystko poznaje oralnie, czyli wkłada do buzi przedmioty, palce, gryzie
bliskich lub inne dzieci, - obserwujecie dużą drażliwość dziecka, problemy z samoregulacją, ze skupieniem się na zabawie czy
innej czynności, - 2-latek nie mówi mową zrozumiałą dla otoczenia, posługuje się własną tzw. swoistą mową
dziecięcą, którą są w stanie zrozumieć jedynie najbliżsi, - dziecko je bardzo wybiórczo, ma swoje ulubione dania i na każdą nowość zaproponowaną przez
Was reaguje płaczem, histerią, ucieczką, - wymowa dziecka jest niewyraźna, słyszycie, że zamienia głoski, nieprawidłowo realizuje dźwięki
mowy, ma niepłynność wymowy, jąka się, wypowiedzi są agramatyczne, nielogiczne, - obserwujecie brak zainteresowania zabawą/zabawkami- Wasze dziecko unika kontaktów z innymi
dziećmi, ma problem z wchodzeniem w interakcje społeczne, Jego aktywności są stereotypowe,
niezmienne, - dziecko szkolne ma problemy w zakresie nauki czytania, pisania, koncentracji uwagi.,
- jesteście w leczeniu ortodontycznym, laryngologicznym i dziecko wymaga wsparcia mięśniowego
aparatu ustno-twarzowego.
Jeżeli macie ochotę porozmawiać na któryś z wymienionych obszarów skontaktujcie się z neurologopedą lub logopedą.