W tym przedziale wiekowym, dziecko również nabywa poszczególne umiejętności poznawcze, komunikacyjne i artykulacyjne.
Oczywiście, jeśli dziecko nie osiągnęło wcześniejszych umiejętności opisanych we wcześniejszych etapach rozwojowych- konieczne jest udanie się do specjalisty.
3-4 rok życia
- Zadaje pytania: co to? Kto to? Dlaczego? I oczekuje na odpowiedzi,
- Uczestniczy w rozmowie i ją inicjuje,
- Potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące najbliższej rodziny, powiedzieć co lubi jeść,
- Prawidłowo używa zaimków JA , TY,MY, WY, ONI, MOJE,
- Prawidłowo używa przyimków: NA, POD, W, NAD, OBOK, ZA,
- Buduje cztero i pięcioelementowe zdania,
- Około 3 roku życia prawidłowo wymawia głoski: K, G, F, W, L, T, D, N, M, Ł, P, B, Ś, Ź, Ć, DŹ, H, J
4-5 rok życia
- Opanowane są powyższe umiejętności,
- Opowiada o swoich zainteresowaniach,
- Podczas rozmowy dopytuje, chce uzyskać jak najwięcej informacji, inicjuje rozmowę,
- Potrafi opowiedzieć o wyjątkowych wydarzeniach w przedszkolu,
- Zasób słów waha się od 2000 do 4000.
- Potrafi opowiedzieć krótką bajkę,
- Współpracuje, bawi się z innymi dziećmi, dołącza do zabawy,
- Około 4 rok życia prawidłowo wymawia głoski: K, G, F, W, L, T, D, N, M, Ł, P, B, Ś, Ź, Ć, DŹ, S, Z, C, DZ, H, J
5-6 rok życia
- Opanowane są powyższe umiejętności,
- Dostosowuje język do swojego rozmówcy, inaczej komunikuje się z kolegami, znanymi osobami dorosłymi i nieznanymi,
- Oglądając bajkę potrafi nazwać emocje innych i podać ich przyczynę,
- Prowadzi rozmowy na różnorodne tematy,
- Wie, że pewne zachowania/wypowiedzi mogą być niewłaściwe w danej sytuacji,
- Przekonuje do swoich pomysłów,
- Prawidłowo realizuje wszystkie głoski w tym sz, rz, cz, dż,
- W 6 roku życia pojawia się głoska R.
Dodatkowo jeżeli obserwujecie Państwo problemy w zakresie wybiórczości pokarmowej, problemów z gryzieniem i przeżuwaniem, z oddychaniem nosem, spaniem z otwartą buzią, międzyzębowa realizacją głosek czyli język ,,wychodzi’’ z buzi koniecznie skonsultujcie się z logopedą!
Warto również mieć kontakt z nami w momencie, gdy zaczęliście leczenie ortodontyczne, bądź przygotowujecie się do zabiegu frenotomii /podcięcia wędzidełka języka lub wargi/.
Kryteria oceny zostały zebrane na podstawie KWESTIONARIUSZA OCENY ROZOWJU KOMUNIKACJI I JĘZYKA JOANNY PAŁASZ.