Kiedy do logopedy z dzieckiem w wieku 12-36 miesięcy?

logopeda-dla-dziecka

To jest bardzo intensywny etap rozwoju Twojego dziecka.

Z maluszka totalnie zależnego od Ciebie, rośnie mały, decydujący o sobie człowieczek, dla którego ciągle MAMA i TATA to najważniejsze osoby na świecie. Pamiętajcie, że jesteście dla Niego koregulatorami czyli osobami dbającymi o cały dobrostan psychiczny i emocjonalny.

Dziecko w tym okresie przezywa bardzo wiele emocji i nie potrafi samo sobie poradzić z nimi, dlatego tak bardzo potrzebuje WAS-RODZICÓW.

Co może nas niepokoić w tym okresie życia?

  • Problemy w zakresie niechęci do jedzenia –nadal utrzymują się problemy opisane w artykule kiedy z niemowlakiem do logopedy?
  • Około 2 roku życia pojawia się normalny etap rozwojowy tzw. NEOFOBII ŻYWIENIOWEJ -lęku przed jedzeniem i próbowaniem zwłaszcza nowych produktów. Warto skorzystać z porady specjalisty w momencie, gdy Państwo nie wiedzą jak reagować w takich sytuacjach, aby nie nasilać tego lęku, a spokojnie dalej rozszerzać repertuar żywieniowy dziecka.
  • Wasze dziecko nie chce totalnie rozstać się z ssaniem piersi, butelką do max. 18-24 miesiąca życia przy jednoczesnym braku chęci do jedzenia innych produktów.
  • Powyżej 12-15 miesiąca życia macie problem z odstawieniem smoczka uspakajacza.
  • Oddycha głównie ustami, ma przeważnie otwartą buzię.
  • Nadmiernie się ślini.
  • W okresie 15-20 miesięcy dziecko wszystko bierze do buzi, dotyczy to zwłaszcza przedmiotów.
  • Słabo reaguje na polecenia typu: POKAŻ zarówno przedmiotów w otoczeniu, osób czy obrazków w książeczce.
  • Nie podaje na polecenie przedmiotów i nie reaguje na proste polecenia /12-18 miesiąc życia/.
  • Nie wskazuje części ciała/ 12-18 miesiąc życia/.
  • Nie wskazuje palcem / 12-18 miesiąc życia/.
  • Słabo reaguje na imię lub całkowicie brak tej umiejętności /12-18 miesiąc życia/.
  • W 18 miesiącu życia w słowniku dziecka występuje około 30-50 wyrazów/zwrotów dźwiękonaśladowczych,
  • Nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z partnerem komunikacji /12-18 miesiąc życia/
  • Nie potrafi adekwatnie używać słów TAK/NIE /18-24 miesiąc życia/.
  • Nie potrafi samodzielnie zjeść części posiłku /18-24 miesiąc życia/.
  • Nie pojawiają się zabawy tematyczne, np. udawanie ,że karmi lalę, przewozi klocki /18-24 miesiąc życia/

24-30 miesiąc życia

Między 24 a 30 miesiącem życia w słowniku dziecka powinno się pojawiać około 200 wyrazów/ zwrotów dźwiękonaśladowczych. Wyrazy mogą być upraszczane, albo powstają tzw. neologizmy-czyli dziecko ,,wymyśla’’ swoją nazwę na jakiś przedmiot, ale ogólnie mowa jest zrozumiała. Zaczynają się także pojawiać w tym okresie proste zdania typu: MAMA DAJ, CHCĘ TO, TATO AM itp.

W zabawie powinno się pojawić odgrywanie ról np. w lekarza , dziecko nie lubi się bawić samotnie, często zaprasza inne osoby do zabawy i potrafi czekać na swoją kolej.

30-36 miesiąc życia

Dziecko w okresie między 30-36 miesiącem życia buduje zdania składające się przynajmniej 3 wyrazów. Potrafi nam zadać pytania: A CZEMU? A CO TO? To okres ciągłego ,, gadania’’ i wielu pytań. Potrafi nam opowiedzieć co się stało przed chwilką. Zna krótkie rymowanki, próbuje śpiewać z nami piosenki. Werbalnie komunikuje co chce zjeść, ubrać.
Na polecenie potrafi pokazać kolory, wie gdzie jest mniej, a gdzie więcej, chętnie uczestniczy w pracach domowych np. nakrywa do stołu, rozpakowuje zmywarkę, jest coraz bardziej samodzielny w ubieraniu się, podczas jedzenia i umiejętnościach samoobsługowych.

Kryteria oceny zostały zebrane na podstawie KWESTIONARIUSZA DO OCENY ROZWOJU KOMUNIKACJI I JĘZYKA JOANNY PAŁASZ.