PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI:
1. Na początku rozszerzania diety – wprowadzania kawałków, nie kroimy ugotowanej marchewki w słupki lecz w plasterki-dla dziecka będzie to zdecydowanie bezpieczniejsza forma. Inne miękkie warzywa to: brokuł, batat, kalafior, ziemniak, ogórek pokrojony w słupki, kasza ugotowana na gęsto.
2. Banana do rączki dziecka najlepiej podawać w skórce, tak żeby się nie wyślizgiwał z małej rączki.
3. Surowe jabłko może początkowo sprawiać trudność dziecku, dlatego na początku jego żywieniowej drogi najlepiej podać go w formie upieczonej.
4. Małe kulkowe owoce typu: winogrona, czereśnie, agrest należy przekroić na pół, wyjąć pestki, gdyż zapobiegamy wtedy ryzyku zachłyśnięcia.
5. Orzechy najlepiej podawać po 1 roku życia i wtedy gdy dziecko dobrze gryzie, natomiast jeśli nie opanowało jeszcze tej funkcji, można je zetrzeć na tarce i dodać do jogurtu.
6. U niemowląt można obserwować większą niechęć do pokarmów gorzkich, słonych i kwaśnych, ponieważ od zawsze były kojarzone z produktami potencjalnie trującymi lub szkodliwymi.
7. Szanuj zachowanie dziecka, gdy odmawia jedzenia. Początkowo postaraj się uspokoić maluszka, następnie wracamy do karmienia. Jeśli nadal będzie marudzić, dokarmiamy dziecko butelką / piersią. Możliwe, że w czasie kolejnego posiłku zje więcej łyżeczek.
8. Nigdy nie zaczynamy rozszerzania diety na głodzie, lepiej jeśli nakarmimy dziecko znanym sposobem np. mlekiem i po 30-45 min. podamy Mu posiłek stały. Jest większa szansa, że z przyjemnością będzie próbował nowości.
9. Staramy się nie zabawiać zabawkami czy innymi przedmiotami. Skupiamy dziecko na sobie i na karmieniu. Odwracanie uwagi dziecka od jedzenia poprzez zabawianie, spowoduje brak zainteresowania jedzeniem i będzie utrudniało jego koncentrację na: smaku, zapachu, fakturze, uczuciu sytości czy głodu i kształtuje nieprawidłowe nawyki.
10. Uczymy dziecko przerw między posiłkami. Układ pokarmowy także potrzebuje czasu na trawienie. Marudzenie dziecka nie zawsze musi oznaczać, że jest głodne. Ważne natomiast jest abyśmy to my Rodzice/Opiekunowie potrafili rozpoznać kiedy dziecko rzeczywiście jest głodne, a kiedy syte, oraz nauczyli się rozpoznawać rodzaje płaczu.
Pamiętaj drogi RODZICU o złotej zasadzie: TO RODZIC DECYDUJE CO I KIEDY JE DZIECKO, A DZIECKO DECYDUJE CZY ZJE
Źródło: Dorota Szymańska- dietetyk kliniczny, Kuchnia malucha- profesjonalny poradnik żywienia małych dzieci.